ข่าว ข่าวในประเทศ

ประธานมูลนิธิเพื่อการแพทย์และสาธารณกุศล ชื่นชมอธิการบดี มฟน.ที่นิพนธ์หนังสือคู่มือโควิด-19

นพ. อนันต์ชัย ไทยประทาน ประธานมูนิธิเพื่อการแพทย์และสาธารณกุศล ที่ปรึกษาสมาคมจันทร์เสี้ยวการแพทย์และสาธารณสุข ได้กล่าวชื่นชมและขอบคุณรศ. ดร. อิสมาอีลลุตฟี จะปะกียา อธิการบดีมหาวิทยาลัยฟาฏอนี ที่ได้เขียนตำราคู่มือในสถานการณ์โลกกำลังเผชิญวิกฤตโรคระบาดที่ร้ายแรงที่สุดในรอบ 100 ปี ความตอนหนึ่งว่า

ในฐานะที่สมาคมจันทร์เสี้ยวการแพทย์และสาธารณสุข เป็นองค์กรที่ทำหน้าที่เป็นศูนย์วิชาการบูรณาการอิสลามด้านการแพทย์และสาธารณสุขให้แก่ประชาชน ได้รับคำแนะนำจาก รศ. ดร. อิสมาอีลลุตฟี จะปะกียา อธิการบดีมหาวิทยาลัยฟาฏอนี ให้ออกแนวทางการปฏิบัติตนของมุสลิมในช่วงแรกๆของการแพร่ระบาดของโรคโควิด-19 ในประเทศไทย และท่านยังเป็นผู้นำศาสนาที่ได้รณรงค์ สร้างความเข้าใจ ชี้นำวิธีปฏิบัติที่ถูกต้อง ตั้งแต่ช่วงโรคโควิด-19 เริ่มแพร่ระบาด จนทราบมาว่า ท่านได้นิพนธ์หนังสือ “คู่มือเผชิญโรคระบาด คำแนะนำเรื่องในวิกฤตการแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา2019 (COVID-19) “ ซึ่งถือว่าเป็นหนังสือที่มีความสำคัญอย่างยิ่งและจะเป็นประโยชน์ต่อพี่น้องมุสลิมและมนุษย์ทุกคน เพราะสิ่งที่โลกกำลังเผชิญในเวลานี้ นอกจากความรวดเร็วและความรุนแรงในการแพร่ระบาดของโรคแล้ว ที่สำคัญคือการตื่นตระหนก ( Panic) ที่มากเกินไปของประชาชนโดยเฉพาะจากการเสพข้อมูลข่าวสารที่ขาดการคัดกรองอย่างมีสติและผ่านการมอบหมายต่ออัลลอฮฺ(ตะวักกัล) ที่ถูกต้อง

ในหนังสือเล่มนี้ ท่านได้สร้างความเข้าใจที่ถูกต้องในมุมมองของวิทยาศาสตร์และศาสนา ในการเผชิญหน้ากับโรคระบาด แนวทางการปฏิบัติตนและปรับตัวในการดำเนินชีวิต รวมทั้งการปฏิบัติกิจกรรมทางศาสนาให้สอดรับกับข้อกำหนดด้านการสาธารณสุข อันจะทำให้ตนเองมีความปลอดภัยจากการติดเชื้อและไม่ทำให้ตนเองเป็นพาหะในการแพร่เชื้อให้กับบุคคลในครอบครัวหรือบุคคลอื่นในสังคม

ผมจึงขอพรจากพระผู้เป็นเจ้า ขอพระองค์ทรงตอบรับการงานที่ดีนี้ของรศ. ดร. อิสมาอีลลุตฟี จะปะกียา และขอพระองค์ทรงประทานสุขภาพแข็งแรง สมบูรณ์ให้แก่ท่าน เพื่อจะได้ทำประโยชน์ให้กับสังคมมุสลิม สังคมไทยและประเทศชาติต่อไป

นพ. อนันต์ชัย ไทยประทาน
ประธานมูนิธิเพื่อการแพทย์และสาธารณกุศล ที่ปรึกษาสมาคมจันทร์เสี้ยวการแพทย์และสาธารณสุข


ڤرساتوان بولن ثابت ميره كدوقتورن دان كصيحتن ، مروڤاكن سبواه بدان يڠ برتوجوان منجادي ڤوسة علمو اسلام برسڤادو يڠ بركاءيتن دڠن كدوقتورن دان كصيحتن كڤد سلوروه ورڬ تهاي ، تله منداڤة بيمبيڠن دان نصيحة درڤد يڠ بربهاڬيا ڤروفيسور ماديا دوكتور اسماعيل لطفي جاڤاكيا، ريكتور يونيۏرسيتي فطاني، سڤاي مڠلواركن ڤندوان مسلم ڤد ڤريڠكة ڤرتام ڤنولرن ۏايروس كوۏيد-19 برلاكو د نڬري تهاي . بليو جوڬ دانتارا ڤميمڤين اڬام دان علموان يڠ دڠن ڬيڬيه مڠاجر دان ممبري كفاهمن يڠ جلس كڤد مشاركة رامي چارا يڠ بتول مڠهادڤي ڤنولرن ۏايروس كوۏيد-19 اين سجق اول لاڬي ، بليو كمدينڽ منوليس سبواه بوكو “ ڤندوان مڠهادڤي ڤڽاكية طاعون مناسبه ۏايروس كورونا كوۏيد-19 “

بوكو اين ساڠة ڤنتيڠ دان برمنفعة باڬي قوم مسلمين دان سلوروه اومة مأنسي ، كران دنيا ڤد ماس كيني ، سدڠ٢ دسرڠ جڠكيتن ۏايروس اين سچارا برللواسا دان ترلالو چڤة . مريك دسرڠ ڤراسأن تاكوت دان ڬلوڬسه ، تراوتام اڤبيل مريك مڠيكوتي سيارن بريتا، تنڤا دكاجي سياسة ترلبيه دهولو دڠن عقل يڠ وارس دان هاتي يڠ توكل يڠ سبنر كڤد الله تعالى.

دالم بوكو اين ، ڤنوليس تله كموكاكن كاجين ٢ يڠ تڤة لاڬي ڤادة، سسواي دڠن ڤنداڠن ساءين س دان اڬام دالم مڠهادڤي وباء ڤاليڠ مربهاي اين. بوكو اين جوڬ تله مڠهيدڠ ببراڤ ڤندوان دان چارا برعمل عباده هارين اونتوق مسلم ، سجاجر دڠن اراهن بدان كصيحتن ، اڬر سلامة دري جڠكيتن دان سكاليڬوس تيدق منجڠكيتي كڤد اهلي كلوارڬ دان مشاركة رامي -دڠن ايذين الله-.

ساي برشكور كحضرة الهي دان بردعاء كڤد الله تعالى اڬر منريما عمل بايك يڠ بربهاڬيا ڤروفيسور ماديا دوكتور اسماعيل لطفي جاڤاكيا سباڬي عمل صالح . سموڬ الله ممبري كصيحتن بدان يڠ سجهترا كڤد بليو ، اونتوق تروسكن برخدمة كڤد مشاركة اسلام د رنتاو اين دان مشاركة عموم ڤد ڤريڠكة نڬارا ستروسڽ.

دقتور عارفين تايڤراتهان

يڠ دڤرتوا يايسن اونتوق كدوقتورن دان كباجيقكن ، ڤنصيحة ڤرساتوان بولن ثابت ميره كدوقتورن دان كصيحتن.